Kontaktom s tzv. vodiacou líniou si zrakovo postihnutý človek určuje a udržuje žiadaný smer pohybu. V priestore existujú prirodzené vodiace línie a ak tieto absentujú je nevyhnutný návrh a realizácia umelých vodiacich línií.
Prirodzená vodiaca línia
Tvorí ju rozhranie medzi dvoma bežne sa vyskytujúcimi, dostatočne hmatovo odlišnými plochami.
Za prirodzenú vodiacu líniu považujeme napríklad:
- Styk trávnika a chodníka.
- Múr budovy, alebo iné múriky, napr. pri fontáne, alebo na vyrovnanie výškových nerovností.
- Zábradlie.
- V interiéri rozhranie hmatovo rozdielnych povrchov (napr. hladká dlažba – koberec).
- Zvýšený obrubník popri parkovisku.
- Kovový odvodňovací žľab v dlažbe so šírkou min. 150mm.
- Dilatačná medzera s kovovým krytom v dlažbe so šírkou min. 150mm.
Príklady prirodzených vodiacich línií:
Za prirodzenú vodiacu líniu sa nemôže považovať napríklad:
- Obrubník popri vozovke, alebo električkovej trati – dôvodom je nebezpečenstvo pohybu v tesnej blízkosti vozidiel.
Signálny pás mal byť zalomený ku trávniku. Takto navádza človeka so ZP na chôdzu popri ceste, čo je nebezpečné. - Rozhranie asfalt dlažba (aj ak je na rozhraní zapustený záhonový obrubník) – dôvodom je veľmi slabý hmatateľný rozdiel materiálov.
Rozhranie podobných materiálov (vmývaný betón – žulové kocky), bez reliéfu sa nedá považovať za vodiacu líniu.
Prirodzená vodiaca línia nie je využiteľná, ak je znehodnotená napríklad:
- Častou zmenou smeru.
- Častým prerušovaním.
- Umiestnením rôznych prekážok (lavičky, kvetináče, reklamné pútače, stolíky).
Umelá vodiaca línia
Návrh umelých vodiacich línií tak, aby boli dobre využiteľné, je náročný, pretože je k tomu potrebné ovládať princípy pohybu a potreby zrakovo postihnutých ľudí. Návrh každej umelej vodiacej línie je veľmi individuálny, podľa podmienok konkrétnej stavby, a preto je tu nevyhnutná konzultácia s odborníkom na mobilitu zrakovo postihnutých osôb.
Zloženie umelej vodiacej línie:
- Vodiaci reliéf – drážky
- V exteriéri šírka 400mm
- V interiéri šírka 300mm
- Je vhodné, aby farebne kontrastovala s okolitým povrchom
Príklady umelých vodiacich línií:
Zásady používania umelej vodiacej línie:
- Musí nadväzovať na prirodzené vodiace línie, orientačné body, alebo na akustické navádzanie
- Línia má byť priama
- Zmena smeru možná len lomom, ideálne v pravom uhle (oblúk sa nesmie používať)
- Kríženie línií sa vyznačuje hladkou plochou o veľkosti 400x400mm (v interiéri 300x300mm)
- Na línii a vo vzdialenosti minimálne 800mm na obe strany od okrajov línie nesmú byť umiestnené ani nesmú zasahovať žiadne prekážky.
Umelá vodiaca línia sa musí podľa vyhlášky používať na týchto miestach:
- Tam, kde je vzdialenosť bez využiteľnej prirodzenej vodiacej línie väčšia ako 8 m. Z našich skúseností vyplýva, že vzdialenosť 8 metrov bez vodiacej línie často spôsobuje dezorientáciu ľudí so zrakovým postihnutím, preto odporúčame umiestňovať umelú vodiacu líniu tam, kde je vzdialenosť bez prirodzenej vodiacej línie väčšia ako 5 metrov.
Na jednej strane chodníka je vozovka, na duhej vzniklo parkovisko, čím sa znehodnotili obe strany chodníka ako vodiace línie, preto na tomto mieste bolo nevyhnutné vybudovanie umelej vodiacej línie, spolu s varovnými pásmi, ktoré upozorňujú na vstup do nebezpečného priestoru. - Na železničných nástupištiach.
Na nástupištiach ŽSR sa budujú špeciálne umelé vodiace línie, v zmysle nariadenia GR ŽSR 1075/2007/O220