Požiadavky na materiál reliéfneho prvku:
- Trvalé zachovanie hmatateľného reliéfu. Podľa ISO/DIS 23599 musia byť hmatové prvky vyrobené z trvanlivých materiálov a musia mať protišmykový povrch. Najmä pri varovnom reliéfe betónovej dlažby sa stretávame s rýchlym opotrebovaním výstupkov.
- Stály farebný kontrast.
Najmä pri betónovej dlažbe sa stretávame s rýchlym vyblednutím farby a teda so stratou potrebného farebného kontrastu.
Častým problémom pri vytvorení reliéfnych prvkov z betónových dlaždíc býva poolamovanie výstupkov a strata farebnosti materiálu, čím sa stáva tento prvok nevyužiteľný.Preto odporúčame používať len kvalitné výrobky, obzvlášť pri varovnom reliéfe.
Odporúčanie pri výbere materiálu pre reliéfne prvky:
- Pre nevidiacu osobu je najlepšie identifikovateľný kontrastný materiál, teda na betónový chodník je ideálne použiť plastové, keramické alebo kovové reliéfne prvky a pod. Problematické môže byť identifikovanie reliéfnych prvkov, ak sú použité betónové tvárnice s reliéfom v zámkovej dlažbe – je to z dôvodu, že zámková dlažba má výrazné špáry a nerovnosti, ktoré sú ľahko zameniteľné s drážkami alebo výstupkami. Zároveň pri dotyku bielou palicou vydáva hladká zámková dlažba a reliéfna betónová tvárnica rovnaký zvuk (betón – betón), a teda neposkytuje zrakovo postihnutému ani akustickú informáciu na rozlíšenie, ktorý povrch je „bežný“, a ktorý preňho nesie špecifické hmatové informácie.
Požiadavka na hladký povrch okolo reliéfnych prvkov vychádza z našich skúseností a je zakotvená v norme ISO/DIS 23599, ktorá hovorí že v prípade ak viac ako 6% okolitého povrchu má škáry, tak je nutné z oboch strán reliéfneho prvku osadiť hladký povrch v šírke minimálne 600 mm.
Rôzne druhy v súčasnosti známych materiálov a spôsobov vytvorenia reliéfnych prvkov:
- Použiteľné pri výstavbe novej komunikácie, alebo pri jej rekonštrukcii
Signálny a varovné pásy na ostrovčeku vytvorené z betónovej dlažby.
Varovný pás vytvorený z keramickej dlažby. - Montované na povrch hotovej komunikácie (vhodné aj na dodatočnú montáž bez potreby stavebného zásahu do komunikácie)
Križovanie signálnych pásov vytvorené z tvrdených plastových platní BRAIL.
Vodiace pásy v priechode vytvorené z pásov AX-LINE z odolnej živice, ktoré sa lepia na vozovku.
Varovný pás vytvorený z mäkkých živicových pásov MEDIALINE, ktoré po prilepení na chodník zatvrdnú.
Vodiaca línia v interiéri stanice vytvorená z mosadzných indikátorov. Slabý farebný kontrast je nahradený výraznou hmatnosťou (aj na nášľap) a materiálovým kontrastom (kameň-kov).
Vzorka plastového materiálu v rôznych farbách, ktorý sa lepí na podklad. - Frézovanie do existujúceho povrchu – Tento spôsob vytvorenia reliéfnych prvkov je ťažšie využiteľný pre užívateľov nakoľko je vytvorený z negatívneho reliéfu. Ďalším problémom je zanášanie reliéfu nečistotami, ktoré sa najmä v interiéri veľmi ťažko čistia.
Vodiaca línia, signálny a varovný pás vytvorené frézovaním. Tento spôsob však neposkytuje dostatočný farebný kontrast reliéfnych prvkov voči okoliu.
Signálny pás vytvorený frézovaním – pre dobrú hmatnosť varovného reliéfu odporúčame svetlú vzdialenosť medzi výstupkami ako 1,5 násobok dolného priemeru výstupku (viď tabuľku nižšie). Tento spôsob však neposkytuje dostatočný farebný kontrast reliéfnych prvkov voči okoliu.
Varovný pás vytvorený frézovaním. Okrem nedostatočného farebného kontrastu sú však vytvorené aj príliš veľké výstupky, ktoré sú ťažšie hmatateľné nášľapom.
Križovanie vodiacich línií, vytvorených frézovaním.
Odporúčané rozmery reliéfnych prvkov. | |||
varovný reliéf
výstupok v tvare polgule alebo zrezanej polgule |
vodiaci reliéf
drážka – v reze obdĺžnik |
vodiaci reliéf
drážka – v reze lichobežník |
|
výška reliéfu
(výstupku) |
5 mm | 5 mm | 5 mm |
horná šírka výstupku
|
10-20 mm | 20-30 mm | 15-25 mm |
dolná šírka výstupku S | 20-30 mm | 20-30 mm | 25-35 mm |
svetlá vzdialenosť medzi výstupkami | 1,5 x S | 25-35 mm | 25-35 mm |